torsdag 12 juni 2014

Kameratest

Nu har jag haft min (jag menar vår) nya kamera några veckor och hunnit leka lite med den. Denna Sony NEX-5T är en slags hybrid av kompakt- och systemkamera med utbytbara objektiv. Tanken är att vi ska dumpa kompakt- och systemkameran och använda denna för att dokumentera vår färd söderut genom Europa och vistelsen i Spanien. Inbyggd WiFi förenklar överföring av bilder till webben och vi hakade på ett erbjudande där man fick ett 55-200mm zoom-objektiv med i paketet tillsammans med 16-50 mm objektivet som är standard.

Så några bilder. Bild 1 är på ett annalkande skurmoln med vanliga 16-50 mm objektivet . Överlag okej men kanske lite väl mycket blåtonat.



Bild 2 är med zoom-objektivet på max zoom och riktat mot toppen av samma moln några minuter senare.


Nästa bild är på en överflygande SAS 737:a, återigen med zoom-objektivet. Lite skimmer runt reflekterande ytor som kanske kan reduceras med UV-filter, får testa det senare.



Lite 1906-talskänsla med svartvitt foto på stormig himmel och pålagt brus för att emulera gammalt fotografi.


Sist, månen med zoom-objektivet på max. Atmosfäriska förhållandena var inte optimala med solen fortfarande över horisonten. Bilden är beskuren, inzoomad, färgjusterad och uppskärpt. Ska bli kul att testa mer seriöst astronomifoto framöver när man får tillgång till mörker.


Allt som allt är jag mycket nöjd med kameran hittills. Ingen proffskamera men jag är amatör så det passar ju mig bra, den verkar göra sitt jobb utmärkt utefter mina behov.

I övrigt fortskrider flytten och snart blir det till att dra igång den stora tömningen av huset. Mindre än två månader kvar till avfärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar